obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ervaringen met radio en TV van KPNglasvezel
 Onderwerp afdrukken
BBC 1 en BBC 2
glasmol
bron: http://www.www.gebruikers.eu/nieuws/00880-20090313_bbc-1-en-2-mogelijk-bij-kpn-met-dank-aan-opta


"Het monopolie van de kabel op het verspreiden van de tv-kanalen BBC 1 en 2 heeft zijn langste tijd gehad,"

Zo meldt de krant Trouw. Jarenlang behoren deze twee zenders tot het vaste aanbod dat over de kabel wordt aangeboden. Maar daar zit meteen het probleem; zij worden in Nederland alléén over de kabel aangeboden, en niet over glasvezelnetten of andere diensten zoals Digitenne van KPN. Een doorn in het oog voor deze partijen, aangezien consumenten niet graag zonder deze populaire zenders zitten.

Telecomwaakhond OPTA is na klachten van KPN en de verschillende glasvezelnetten speciaal naar Londen afgereist om hierover beklag te doen bij de Britse publieke omroep. Zij geven namelijk commerciële kabelbedrijven een enorm concurrentievoordeel op de eerdergenoemde partijen door BBC 1 en 2 niet verder dan de kabel te verspreiden. Volgens een woordvoerder van de BBC in Nederland wil BBC helemaal niet dat de twee zenders verspreid worden in Nederland; de aanwezigheid en positie van de kabelnetten in deze kwestie is een soort gewoonterecht. Hertzinger, een bedrijf dat tv-pakketten verzorgt voor kleinere netten, heeft het zelfs tot een proefproces laten komen. Na jaren procederen is daar echter nog steeds geen eindoordeel over geveld.

Goed nieuws
Toch is er goed nieuws voor KPN en de glasvezelnetten. Een woordvoerster van de OPTA meldt namelijk dat de BBC in Engeland de verspreiding van BBC 1 en 2 over de kabel minder nauw neemt dan de BBC in Nederland. Hier kwam OPTA achter toen ze met vertegenwoordigers van de ministeries van Cultuur en Economische Zaken een bezoek brachten aan Londen.

Bewijzen hiervoor treffen we aan in een recente deal van het Belgische Belgacom met BBC: Belgacom TV, Belgacom's iptv dienst, mag namelijk maar liefst 9 BBC-zenders gaan verspreiden. Naar verluidt geldt deze visie ook voor de hele Benelux. Het is dus wachten op wanneer Nederland BBC 1 en 2 digitaal of via glasvezel kan gaan aanbieden.
 
Joop
Erg jammer dat we via glasvezel BBC niet hebben. Ik hoop dat eea snel verholpen kan worden

Joop
 
KPNwebcare1
Zoals er ook staat, hier word hard aan gewerkt.
 
glasmol
idd...
komt er aan, net zoals regionale omroepen.

Bron 1: http://www.radio.nl/portal/home/media...45941.html

Bron 2: http://www.olon.nl/publiekdocs2/olonn...009_07.pdf
Gewijzigd door glasmol op 29 oktober 2009, 23:45
 
kubus

Quote

KPNwebcare1 schreef:
Zoals er ook staat, hier word hard aan gewerkt.


Dat is dan een zware bevalling, want we zijn negen maanden verder en kennelijk nog steeds geen BBC 1 en BBC 2. Ik heb sinds gisteren glasvezel,maar ik mis nu al mijn BBC zenders. Wanneer is hier iets concreets over te verwachten??
Gewijzigd door kubus op 31 juli 2010, 21:44
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'BBC 1 en BBC 2', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie