obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ervaringen met internet van KPNglasvezel
 Onderwerp afdrukken
Internetten via aparte router. Waar op letten?
Allan24
Ik wil graag iets voorleggen, omdat ik niet weet of dit gaat werken of niet.

Op dit moment gebruik ik de ExperiaBox v9 als modem/router, met daarop bedraad twee digitale ontvangers (voor evenzoveel televisies) + een zwik apparaten (oa laptop, mediaplayer, homecinema, iPad, smartphones) die via wifi verbonden zijn. De ExperiaBox hangt nu in de meterkast, aan de voorkant van mijn huis. Vanuit de meterkast lopen er nu dus 2 cat5 Utp kabels naar de plekken waar de digitale tv-ontvangers staan.

Omdat ik a) enkele apparaten (die bij de televisie in de buurt staan) liever bedraad wil aansluiten ivm stabielere en snellere verbinding, en b) de reikwijdte van wifi wil vergroten, overweeg ik om een router (TP-LINK TL-WDR4300 - Wireless N750 Dual-Band Gigabit Router) aan te schaffen die ik in de buurt van mijn televisie plaats.

Nu heb ik begrepen dat de digitale ontvangers *rechtstreeks* op de ExperiaBox aangesloten moeten blijven, omdat iTV anders niet meer zou werken. Klopt dit?

Verder vraag ik me af, er vanuit gaande dat dit inderdaad zo is: kan ik simpelweg volstaan met drie kabels vanuit de ExperiaBox, namelijk 1 naar elke televisie en 1 naar de aan te schaffen router? En vervolgens wifi op de router instellen zodat dat mijn main access point wordt, en tevens verdeelstation voor het bedraad aansluiten van de overige randapparatuur (mediaspeler, homecinema)? Of zie ik iets over het hoofd en gaat deze opstelling voor problemen zorgen?
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft!
 
Fiber

Quote

Nu heb ik begrepen dat de digitale ontvangers *rechtstreeks* op de ExperiaBox aangesloten moeten blijven, omdat iTV anders niet meer zou werken. Klopt dit?


Ja volgens mij klopt dat. Het iptv signaal heeft een eigen netwerk.

Quote

kan ik simpelweg volstaan met drie kabels vanuit de ExperiaBox, namelijk 1 naar elke televisie en 1 naar de aan te schaffen router?


Ja, ook die 3e lan kabel naar je router kan. Maar je krijgt dan een router achter router situatie.
(router achter router geeft problemen met openen van poorten en problemen met communiceren van apparaten in eigen netwerk)

Dat kan je op 2 manieren oplossen.

- In de experia box alle poorten openzetten en forwarden naar de nieuwe router. (Semi bridge mode) Je nieuwe router moet je dan als centraal aanspreekpunt maken voor al je apparaten. Gebruik je de experiabox en de nieuwe router dan hebben wel alle apparaten internet toegang, maar kunnen problemen ontstaan dat apparaten in je eigen netwerk elkaar niet zien.

-Gebruik de router als switch (maar overweeg dan om een echte switch te kopen met wifi). Stel de router in op dezelfde iprange als de experiabox. Voordeel hiervan is dat de experia box de "baas" blijft.
Fiber, lichtsnelheid.
 
Allan24
Bedankt voor dit duidelijke antwoord alvast. Dat 'router achter router' problemen zou geven wist ik niet. Ik ben niet echt heel erg thuis in het aanleggen van netwerken, dacht dat het meet 'plug & play' zou zijn.

Ben dan wel nieuwsgierig naar de tweede mogelijkheid. Zou ik met (bijvoorbeeld) de Sitecom WLX-2000 kunnen bereiken wat ik wil bereiken? Dus, enkele apparaten bedraad aansluiten en daarnaast een wifi access point opzetten? Voor zover ik kan zien heeft dat apparaat genoeg aansluitmogelijkheden en daarnaast een aardig wifi-bereik. (http://tweakers.net/pricewatch/360847/sitecom-sitecom-wlx-2000.html)

Oh, enne, "de router/switch instellen op dezelfde iprange als de Experia Box... hoe doe ik dat? (Ik ben echt een newbie op dat gebied...)
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft!
 
Fiber
Bij een echte switch hoeft dat niet. Maar als er meer opties op zitten dan moet dat vermoedelijk wel om er voor te zorgen dat wifi in de zelfde range komt te zitten.

Ik lees dat die sitecom slechts 100 mbps bedraad haalt. Dat is niet meer van deze tijd. Minimaal 1 Gbps of 1000 Mbps wil genieten van snelle verbindingen in je eigen netwerk (bedraad).

Ik ben zowieso gééén fan van Sitecom. De prijs is wel aardig maar de kwaliteit is er dan ook naar.

Kijk naar ASUS, Linksys of TP-link producten. TP-link is ook niet duur en toch goed. Met name ASUS ben ik zeer te spreken over.

Als range extender (soort van wifi repeater) moet je echt niet doen. Dan wordt er draadloos een brug gemaakt en dit halveert je snelheid. Zorg dus dat de wifi rechtstreeks via de bedrade switch/router communiceert.

Ik moet bekennen dat ik met dit soort apparaten geen ervaring heb. Omdat ik nog wel eens een nieuwe router koop gebruik ik de oude als switch en dat werkt perfect. Momenteel 3 routers allen met wifi, waarvan 2 als switch ingezet.

Vraag anders ook even op Tweakers hierover en zeker ook bij de verkoper.
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasblazer
Ik heb de TP Link WDR4300 achter de EB V8 geplaatst. WIFI V8 uitgeschakeld. EB V8 blijft de baas. Deelt IP adressen uit. TP Link geeft in mijn geval sterk en strak WiFi signaal. Hangt in meterkast maar laptops uitgerust met 300mbs WiFi dongles van Maxxter (6 euro bij Action) en van mijn server naar laptops pomp ik met ruim 100 mops gegevens over.
Router kan tegelijkertijd op de 2.4 als ook 5 mhz band functioneren.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internetten via aparte router. Waar op letten?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
SIP adapter achter NAT router Telefonie van Tweak : 1 14 nov 2011
Advertentie