obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kunt u alles over glasvezel van Tweak kwijt
 Onderwerp afdrukken
The story of....
PeepPeep
Hallo allen,

Ik ga over naar Tweak. Ik ga hier gewoon bijhouden hoe de overstap gaat en wat mijn ervaringen zijn. Kan fijn zijn voor degenen die over willen gaan en hiermee hun voordeel kunnen doen.

Situatie:
Woonplaats: Dordrecht (Dubbeldam)
Keuze uit: KPN - Lijbrandt - Tweak - Concepts ICT - Solcon (via DCH) en ook Plinq (nooit wat van gehoord) en Edutel (helaas nog geen aanbod maar zijn bezig dit wel te realiseren)
Huidig: Tele2 (telefonie en 20 Mbit internet (netto 13 Mbit snelheid)), digitale TV via satelliet (CanalDigitaal).
Gekozen: 100 Mbit totaalpakket (TV digitaal (nog geen HD), 100/100 Mb internet, telefonie)

Keuze:
KPN viel na "marktonderzoek" sowieso af vanwege prijs en apparatuurkeuze (Experiabox schijnt niet best te zijn, Digi TV ontvanger koeler die herrie maakt). Gewoon geen goed gevoel bij.
Na verder onderzoek en diepgaandere bepaling wat ik wel/nie wil bleef Lijbrandt over. Goede recensies en ervaringen, uitgebreid pakket en kinderziekten allemaal opgelost. Belangrijk was ook toch dat ook het analoge signaal werd doorgegeven wat fijn is als je nog 2 andere TV toestellen hebt staan in slaapkamers. Ook de apparatuur is gewoon beter die Lijbrandt levert.
Bij laatste "marktonderzoek" (ik wil 100 procent zeker zijn dat ik het juiste kies) kwam ik erachter dat Tweak toch het R+ pakket in Dordrecht levert! Tweak stond altijd met stip bovenaan mijn lijst maar uit informatie had ik nooit kunnen achterhalen dat ze ook R+ in dordrecht leverden. Dus wel. Toen werden de zaken anders. Voor zelfde bedrag (bij benadering) als bij Lijbrandt kon ik dus ook analoog signaal krijgen, maar als extra een volledige snelheid op usenet (kost me nu 8 Euro per maand bij een usenetaanbieder), en een eigen website met eigen domeinnaam en onbeperkte emailadressen. Daarbij ook het voordeel dat je niet eerst aan een jaarcontract (KPN, Lijbrandt, Solcon, ConceptsICT, etc.) vast zit maar direct een per maand opzegbaar contract hebt. Een de naam die deze leverancier heeft, is ook (voor mij als ICT-er) een goed argument: gewoon een topper.
Dus een 100 R+ bij Tweak werd 30-10-2010 aangevraagd via de website.

Aanvraag:
Aanvraag via de website. Simpel de juiste dingen invullen en de juiste keuzes maken (wil je digitale TV dan apart aanvinken (kost 5,95 extra per maand).
Direct komt een bevestiging van je aanvraag per mail binnen.
Een (werk)dag later lag het officiële contract in de bus. Antwoordenveloppe erbij (antwoordnummer, dus gratis). even checken, handtekening eronder en kopie van identiteitsbewijs erbij en opsturen.

Aanvullende voor- en nadelen bij keuze:
De andere aanbieders bieden (gemiddeld) 2 maanden gratis aan bij afsluiten van een abonnement. Dat gaat om een aanzienlijk bedrag dus kan interessant zijn. Lijbrandt is daarin het uitgebreidst denk ik, mede door het uitgesteld aanvragen van een abonnement met de voorwaarden die op dat moment gehanteerd worden.
Tweak heeft (nu nog, misschien wel in toekomst) zo'n aanbieding niet. Dat kan voor het eerste jaar aardig schelen. Maar kijk ook verder dan het eerste jaar. En zeker als je een frequent usenet gebruiker bent, dan kan het Tweak abonnement aanmerkelijk gaan schelen. Ook biedt het Tweak abonnement de mogelijkheid een bestaande website (waar je nu flink voor betaal) over te verhuizen naar je nieuwe glasvezelaccount (waarna het niets meer kost). Kan ook weer interessant zijn!
Verder betaal je bij Tweak een borg voor het modem (50 Euro) maar is het aansluiten ervan (bij mijn abonnenment dan) gratis.
En ja, de in rekening gebrachte administratiekosten van 25 Euro vind ik zelf wat vergezocht, maar goed....... het moet maar.

Bij het vergelijken van diverse abonnementen heb ik veel aan http://www.glasvezel-vergelijken.nl/ gehad. Dus zeker een aanrader om daar eens te buurten en abonnementen naast elkaar te zetten.

Ik ben nu in afwachting van verdere actie. Dus....... wordt vervolgt!

Wink
Gewijzigd door PeepPeep op 23 november 2010, 20:12
 
PeepPeep
En een aanvulling.

Bij het pakket wordt als set-top box voor het "normale" (SD) digitale gebeuren de Animo 110 geleverd. Ik had vernomen op diverse fora dat de Animo 130 (de set-top box die bij het HD digitale gebeuren hoort (en geleverd wordt) een beter beeld op SD geeft dan de Animo 110 (door met name upscaling. Maar of het werkelijk zo is, dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Dus heb ik gevraagd of tegen meerprijs een 130 kan worden geleverd in plaats van de 110. Dat kan niet. Wel kan je de 130 voor 5 Euro per maand extra erbij huren (bedoeld voor eventueel 2e digitale TV).

Verder had ik vernomen dat er eind november een Animo beschikbaar gaat komen voor de R+ kijkers waar ook mee kan worden opgenomen (DVR dus). Dit klopt, het is de Animo 536. Tweak gaat ze ook vanaf eind november leveren maar het is nog niet bekend hoe ze dat gaan doen. Het kan een onderdeel van een pakket worden maar ook kan gedacht worden aan losse verkoop of losse verhuur. Dat weten ze "met de tijd" pas.
Op zich een zeer interessante en nog missende optie dus die houden we in de gaten.

Wordt vervolgd.......
 
martinfst
Als je overgaat naar Tweak, krijg je gewoon KPN. Ze zijn nl. slechts reseller.

En denk niet dat je als klant gewaardeerd wordt. De helpdesk is kampioen kluitje in het riet en wordt niet geplaagd door enige kennis.
 
PeepPeep
Helaas moet ik je teleurstellen, je zit mis.

Tweak biedt inderdaad het KPN pakket aan (als reseller), maar daarnaast het R+ pakket wat dus - gelukkig - geheel niets met KPN te maken heeft.
Dus........ ik heb gekozen voor het R+ pakket.

http://www.tweak.nl/nieuws.html&item=92 voor alle info. Je weet dus kennelijk niet wat er mogelijk is.......

En de opmerking over de helpdesk is natuurlijk heel leuk, maar mist iedere vorm van onderbouwing. Leuk dat je een kreet zonder enige inhoud plaats, dat kan iedereen. Voegt nergens wat aan toe, en zeker niet aan dit topic van mij waarin ik mijn ervaringen met het aanvragen en aansluiten van een R+ abonnement (dus GEEN KPN-variant) wil delen.
Van mij kant dus geen (inhoud)loze kreten maar werkelijke ervaringen.

En om je gerust te stellen: ik ben zelf IT-er, ook eigen bedrijfje hierin, jarenlange ervaring vanaf begintijd computertijdperk met PC's (van DOS tot Windows 7 en alle (hardware)ontwikkelingen hierin zoals inbellen op BBS-sen door de hoorn op een "modem" te plaatsen, etc. etc., dus ik weet wel wat er speelt en kan.


Maar even update: brief met bevestiging van ontvangst van door mij ingevulde en aangeleverde papieren heb ik begin van de week ontvangen, nu in afwachting van een afspraak die door een monteur wordt gemaakt om het spul te installeren in de meterkast en te activeren.

:-)
 
PeepPeep
Hier in Dordrecht (Dubbeldam) moet het vrijgegeven zijn, andere aanbieders als Lijbrandt worden ook al uitgerold.
Maar goed, daarom o.a. ook dit topic. Delen van de ervaring en kijken of de beloftes ook waar worden gemaakt.......... Cool

En de spanning stijgt wel. Ik zit wel eens een filmpje van nieuwsgroepen te downloaden (mag he, wordt niet als "illegaal" aangemerkt) en dan kijk ik met lede ogen naar de "snelheid" met in gedachten de toekomstige superrrrrrrsnelle verbinding en downloadsnelheid. En een upload die 100 keer zo snel zal gaan...... wow Grin
Gewijzigd door PeepPeep op 17 november 2010, 17:28
 
PeepPeep
Kijk, dat gaat lekker in de Stadspolders :-)

Ik heb vrijdag de Amino A110 (set top box, dus voor het digitale SD signaal voor TV en radio) ontvangen. Klein kastje, ziet er goed uit.
Als ik op de website van de makers kijk, is voor de A110 inmiddels door de A129 opgevolgd is. Dus ik denk dat binnenkort ook de A129 via de providers zal worden uitgeleverd. Ach, ik ga eerst maar eens met de A110 aan de slag en wacht de variant af die ook kan opnemen (zie eerder in dit topic).

Verder heb ik zaterdag ook schriftelijk bericht van Glashart gehad dat de monteurs op 22 november (ja ja, morgen dus!) langs komen om het glasvezelmodem te plaatsen. De rest ligt er al en is getest dus.......... Voor deze afspraak neem ik natuurlijk gewoon vrij op mijn werk, dat heb ik er zeker voor over!

In de brief staat ook dat het daarna nog niet zal werken maar dat Tweak dan voor de activering en de rest zal gaan zorgen.

Ik ben nu aan het kijken of ik wellicht de A110 via een draadloze N-verbinding (300 Mbit) kan aansluiten op mijn nieuwe Netgear WNDR3700 router, welke ik bij het glasvezelmodem in de meterkast ga plaatsen. Anders moet ik een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de plek trekken waar de TV nu staat (op zich geen probleem, ik heb houten vloeren dus wordt wel ff onder de vloer door het zand heen tijgeren, gelukkig is het puur zand wat in de kruipruimte ligt en nog kurkdroog ook....) maar als het draadloos kan zou het toch fijn zijn.
Alleen ook wat twijfel, want ik wil de 2 PC's boven op zolder (die van mijn vrouw (maar die doet amper wat op internet) en de mijne (waarmee ik niet al te vaak van nieuwsgroepen download en verder ook wat surf enz. dus ook niet al te zware belasting) draadloos via de N-verbinding aansluiten maar dat zou toch moeten kunnen. Wel wil ik ook in de meterkast een NAS gaan plaatsen voor centrale opslag van bestanden, muziek, fotos en films e.d. (bedraad rechtstreeks op de WNDR3700) en daarbij bij de TV ook een aparte mediaplayer om zo films en muziek van de NAS naar de mediaplayer en (in mindere mate) PC's te kunnen streamen. Misschien toch beter alles dan bedraad doen......... Nou ja, ik heb dus genoeg huiswerk......

Het schiet dus op!

- wordt vervolgd - :-)
 
PeepPeep
En de monteur is net langs geweest. Glasvezelmodem inprikken, controle via laptop (test geslaagd) en 5 minuten later was ie weer weg........
Dus de bal ligt weer bij Tweak!

Even resumé:
Aanvraag via website op 30 oktober 2010 ('savonds).
Papieren (contract) binnen op 2 november, terug gestuurd 5 november.
Op 12 november bevestigingsbrief van ontvangst contract ontvangen.
Op 19 november brief: monteur komt 22 november.
En 22 november: monteur heeft glasvezelmodem geplaatst.

Niet slecht......... Ik ga maar eens mijn ADSL (Tele2 met telefonie) en CanalDigitaal (satellietTV) opzeggen.......
 
PeepPeep
Hoi Kassie,

Er zit inderdaad geen router bijgeleverd, dus een goede router is zeker geen overbodige luxe.
En onder goed versta ik: sowieso een Gigabit router met minimaal 4 poorten, en als je ook draadloze functionaliteit wil benutten voor het draadloze gebeuren de N-protocol (dus de snelste draadloze verbindingssnelheid). Let wel op dat je dan ook in de aan te sluiten draadloze apparaten (laptop, PC, mediaplayer, etc.) een identieke N-protocol ondersteunt én gebruikt. Gebruik je een laptop die de aanmerkelijk tragere (6 tot 8 keer zo langzaam) G-protocol gebruikt, dan zal alles op deze trage snelheid draaien..........
Het is maar een weet :-)

Ikzelf heb met mijn (IT)kennis gekozen (na lang snuffelen en ervaringen bekijken op diverse fora op internet en lezen van diverse testen door professionele testers) gekozen voor de Netgear WNDR3700 RangeMax dual band 802.11n wireless-N gigabit router (voor nog geen 100 Euro, voor goedkoopste prijzen zie de pricewatch van Tweakers.net of anders kieskeurig.nl).
Dit mede vanwege zijn uitgebreide en krachtige draadloze functionaliteit (dual band, groot bereik, zeer stabiel).
Maar de WNDR3500 (tientje goedkoper) is zeker zo goed en voldoet ook aan de eisen. Maar ja....... ik wil dan weer net iets meer he ;-)
Netgear is zeker altijd een goed merk. D-Link overigens ook, al heb ik daar wat gemengde ervaring in gezien. Met Netgear zit je gewoon goed.

Ik hang mijn router bij het glasvezelmodem, om vanuit daar te splitsen. Wat ik doe is wellicht ook voor anderen een goed idee. Ik heb op zolder 2 PC's (1 van mij, 1 van mijn vrouw) en ook nog een extra verbinding voor de klusjes (PC installeren van kennis, etc.). Op zolder zet ik een Gigabit switch neer die met 1 ethernetkabel met de router verbonden is. Dat scheelt meerdere kabels trekken en werkt gewoon want de switch is zo een verlengstuk van de router.

Maar genoeg gel*ld...... de boodschap is duidelijk: gigabit router, met eventueel krachtige draadloze verbinding (N-protocol). Cool
Gewijzigd door PeepPeep op 23 november 2010, 20:11
 
PeepPeep
Owja, ben benieuwd naar jouw ervaringen met de 110 en de 130 betreffende SD uitzendingen. In fora werd gemeld dat SD uitzendingen op de 130 stukken beter eruit zien dan op de 110 vanwege upscaling. Dus..... ben echt benieuwd (want bij aanmerkelijk verschil wil ik die 5 Euro extra voor een extra kastje wel betalen).

En ik hoor dat de door mij zo gewneste 532 dan weer 50 Euro extra kost als je hem voor de 130 inruil...... Of dat ze dat bij Tweak ook zo aanbieden is even afwachten....
 
PeepPeep
Update (minder prettig): de factuur is binnen.
Ze rekenen het abonnement vanaf moment van aansluiten (22 november). Ik heb sinds gisteren niet meer gekeken, maar ik denk dat ik morgen maar eens de router erop prik en eens ga kijken wat de verbinding doet :-) Verder nog niets gehoord of het gaat werken of zo. Maar ik geloof dat ik snel aan de slag moet gaan voor kabels trekken.........
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'The story of....', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie