obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ervaringen met radio en TV van KPNglasvezel
 Onderwerp afdrukken
Radio ontvangst
space1

Quote

silvan schreef:
De lokale omroep komt er hoor. In elk geval in Nijkerk, onder voorbehoud, vanaf de 20e bij ons in Nijkerk.



Via radio zijn er al 2 lokale omroepen actief vanaf 951. Deze maand komt ook bij ons in Haaksbergen de lokale omroep op de glasvezel.
TV 554 en radio 954.
Verder krijgen wij nog Graafschap TV dacht eerst aan de voetbalclub maar het is een omroep voor oost gelderland.
Gewijzigd door space1 op 14 januari 2010, 11:00
 
Dutchy

Quote

silvan schreef:
De lokale omroep komt er hoor. In elk geval in Nijkerk, onder voorbehoud, vanaf de 20e bij ons in Nijkerk.

Desalniettemin, het oude radiogevoel waarbij je met een slinger aan de draaiknop een andere zender te pakken had, is inderdaad verdwenen. En dan is een lastig werkende trage tuner met heel veel kanalen en de radiokanalen dan ook nog eens diep verstopt niet de meest ideale mogelijkheid. Dat ben ik met je eens.


Zit ook in Nijkerk en luister veel radio. Wat vervelend is dat je toch (zo om de 10 minuten) een hik in het radiosigaal hoort ! Heb dit gemeld en ik zou nieuwe software moeten "inladen" ja ik ben een leek + blond+ vrouw dus geen idee ....
Het gekraak bij overschakelen van de ene radiozender naar de andere doet met denken aan het tijdperk van mijn Opa met zijn 78 toeren platen !
 
silvan
Heb je je tuner op de versterker aangesloten via sp/dif? Radio lijkt inderdaad een buffertje dat zich vult, dat gebeurt bij mij 1 keer en dan blijft het goed, maar zappen is horten en stoten. Ons signaal op 957 heeft dat ook. Toevallig ook nog Elburg en Dordrecht op 951 / 952? Die zijn volgens mij in het pakket 'verdwaald'.
 
Dutchy

Quote

silvan schreef:
Heb je je tuner op de versterker aangesloten via sp/dif? Radio lijkt inderdaad een buffertje dat zich vult, dat gebeurt bij mij 1 keer en dan blijft het goed, maar zappen is horten en stoten. Ons signaal op 957 heeft dat ook. Toevallig ook nog Elburg en Dordrecht op 951 / 952? Die zijn volgens mij in het pakket 'verdwaald'.


Heb mijn Yamaha versterker op de L/R tulp connectors aangesloten. Gisteravond nog eens kritisch geluisterd, en vooral op Radio 4 hoor in zo om de 8 minuten een hapering. Je moet wel bedenken dat ook haperingen die je niet hoort de geluidskwaliteit aantasten !

Heb op mijn PC de Google desktop radio en die schakelt zonder hikken van de ene naar de andere zender en geeft geen hikken tijdens luisteren.
 
Dutchy

Quote

silvan schreef:
Je wilt in deze tijd waarin ruisvrije digitale radio mogelijk is .......


Juist bij audio via digitale media speelt de quantiserings-ruis een grote rol !

Waarom klinken dure CD spelers zoveel beter dan goekope? Omdat er enorm veel aandacht aan besteed is aan de filters die het signaal dat uit de d D > A converter (codec) komt te bewerken en de quantiserings-ruis weg te filteren ! Met digitale radio geeft de omzetting digitaal naar analoog via de CODEC quantiserings-ruis. Het is de vraag hoe de filters in de betreffende setup boxjes zijn.
 
silvan
Ik denk niet best...
 
space1

Quote

silvan schreef:
Heb je je tuner op de versterker aangesloten via sp/dif? Radio lijkt inderdaad een buffertje dat zich vult, dat gebeurt bij mij 1 keer en dan blijft het goed, maar zappen is horten en stoten. Ons signaal op 957 heeft dat ook. Toevallig ook nog Elburg en Dordrecht op 951 / 952? Die zijn volgens mij in het pakket 'verdwaald'.


Als ik luister via de tv (hdmi) naar de radio dan treed er tijdens zappen aan het begin (eerste 10 sec) bij iedere zenders een verstoring op. Alleen bij de zenders 951,952 en 954 komt dat niet voor. Alle overige zenders worden gestreamd in mpeg maar is dat bij de lokale radio ook zo. Of wordt daar een andere codec gebruikt bijv VC-1 van Microsoft want dit kan de ontvanger ook weergeven
Gewijzigd door space1 op 03 februari 2010, 18:51
 
silvan
De encoder bij ons in de studio (Nfm in Nijkerk) stuurt een mp3 multicast signaal weg vanuit de encoder. Deze gaat naar KPN, waar het signaal op iTV wordt gezet. Ik zal van de week eens kijken wat de exacte signaaleigenschappen zijn.
 
HansV
Heb vanaf het begin van mijn glasvezel aansluiting dit probleem bij de radio ontvangst. Ondanks een hoog kwalitatieve audio installatie treedt er nog steeds een onderbreking van 1 tot 2 maal per minuut op in het audioignaal bij aansluiting van de audio installatie via de optische of coaxiale aansluiting op de KPN iTv box. Bij aansluiting via de analoge stereo aansluiting treedt er een dubbele hik op. Oorzaak ligt volgens mij bij de invoer van het audio signaal in het glasvezel net van KPN. Dit is totaal anders dan bij audio ontvangst via b.v. internet, dat meestal in MP3 of AAC plaatsvindt. Gaarne verdere discussie met medelotgenoten. Ben aangesloten op glasvezel in Nijkerk.
 
silvan
Ook ik heb de tuner via een optical verbindinkje op mijn versterker aangesloten. Met name meteen na het zappen hoor je even hikken alsof het buffertje moet worden gevuld. Daarna eigenlijk geen probleem. Ik zal van de week nog eens goed luisteren (als ons eigen radio- en tv-signaal het ook weer doet op glasvezel, er is een hardnekkige storing bij KPN op het vlak van doorsturen van lokale omroepen).

groet Silvan
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Radio ontvangst', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Stotterende, wegvallende Radio op IPTV Radio en Tv van Solcon : 8 08 apr 2017
KPN glasvezel problemen met TV ontvangst Radio en Tv van KPNglasvezel : 5 18 dec 2011
TV ontvangst KPN(Tweak groen) Radio en Tv van Tweak : 1 24 okt 2011
Advertentie