obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ervaringen met radio en TV van KPNglasvezel
 Onderwerp afdrukken
Radio ontvangst
jffooij
Hallo,
ik heb me vandaag aangemeld als nieuw lid op dit forum omdat wij in februari ook glasvezel van KPN gaan krijgen.
De aanmelding hadden wij al voor de zomer van 2009 gedaan i.v.m. de aanbieding die wij kregen.
Echter pas later kwam ik erachter dat ik dus niet meer mijn receivers, ja ik heb op meerdere plaatsen muziek, als radio kan gebruiken omdat deze nu eenmaal met een coaxkabel zijn aangesloten en dit wordt dus niet meer ondersteund door KPN.
Wie heeft hier al ervaring mee en hoe (buiten een ouderwets kabeltje om signalen uit de ether te plukken) heb je dat opgelost.

groeten,
John
 
glasmol
Tja, het analoge signaal komt te vervallen, dus COAX zal niet meer worden gebruikt. Nu moet je dus elke versterker, HIFI set etc. verbinden met de i-tv tuner d.m.v. bijvoorbeeld tulp kabels, of d.m.v. een optische kabel.
Je receiver kan natuurlijk ook gewoon de (meeste) zenders zo uit de ether plukken, een klein stukje koperdraad als antenne is dan al voldoende vaak...

Kortom coax is geen optie meer OF je pikt het signaal uit de ether OF je sluit de i-tv tuner aan op de apparatuur waarmee je radio wilt luisteren.
 
jffooij
Bedankt voor de snelle reactie.

gr,
John
 
Fiber
Als je een draadje gebruikt neem er dan een van 75 centimeter, dan heb je de optimale lengte voor de antenne.
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasmol
Blijkbaar wel Fiberhit, persoonlijk heeft kabel me nooit kunnen boeien, lekker de hits uit de ether blijven plukken, en dat doe ik nu nog steeds PLUS dat ik m`n i-tv tuner hiervoor gebruik..

Lang leve de ether ;-)
Gewijzigd door glasmol op 13 januari 2010, 09:51
 
silvan
Je zou kunnen overwegen om een Squeezebox te plaatsen.
 
glasmol
Leuk speelgoed zo`n squeezebox, maar welke toegevoegde waarde heeft het voor mensen die de COAX persé willen gebruiken/behouden Silvan ??

_______________________________________________________

Stream MP3’s en internet-radiostations naar je stereoinstallatie. De inmiddels bekende Squeezbox nu in een nieuwe uitvoering!
Je hebt een computer waarop Macintosh OS X, Windows of Linux, zet daar je MP3-verzameling op, koppel je computer aan de Squeezebox middels een ethernetkabel of draadloos, en speel je muziek af op je stereo-installatie.

Gemakkelijk te installeren via de instructies op het display, te leren en te bedienen;
Bediening met een infrarode afstandsbediening of met een browser;
Meerdere spelers kunnen tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar werken;
Zoek en blader op titel, artiest, cd, genre of afspeellijst;

De grootte van je MP3-verzameling wordt alleen maar beperkt door je harddisk;
Aansluitbaar op je bestaande ethernet-netwerk of bij de Squeezebox Wireless ook draadloos te gebruiken.

Luister naar internet-radiostations of login op het gratis Squeezenetwerk: laat je wekken met je favoriete muziek of natuurgeluiden, lees je RSS-feeds

• uitgebreidere ondersteuning voor Lossless formaten
• High fidelity 24-bit Burr-Brown DAC
• Speelt muziekbestanden in de volgende indelingen af: MP3, AAC,
WMA, Ogg, FLAC, Apple Lossless, WMA Lossless en WAV
• Wireless bridging: vergroot het bereik van je basisstation
• heeft een 802.11g netwerkkaart
• heeft tevens een UTP aansluiting voor vaste netwerkkabel
• naast de analoge ook een optische en coax digitale aansluiting
• koptelefoonaansluiting
• Windows® 2000, Windows® XP, Windows Vista™ en OS.X
_______________________________________________________

squeezeboxblack_550

squeezeschema

sb3_back_500

Bron vermelding: http://www.wifimedia.eu/catalog/logit...793bd2b02b
Gewijzigd door glasmol op 13 januari 2010, 21:53
 
silvan
Je wilt in deze tijd waarin ruisvrije digitale radio mogelijk is nog steeds je oude FM tuner gebruiken? Ik vrees dat dat lastig zal worden.

De grootste ingreep in mijn huis tijdens de installatie van glasvezel was dan ook het vervangen van coax door UTP naar alle punten vanaf de meterkast waar de modem hangt.

Op hoeveel plekken in je huis heb je een coax-aansluiting met een receiver? De belangrijkste vervang je door de itv-tuner. Voor het restant is een squeezebox (of andere streaming media doos met wifi of utp) een leuk alternatief. Wireless streaming audio, en dan via de lijnuitgang naar een ingang van je receiver. En de coax die je overhebt? Is prima geschikt voor het sp/dif out signaal van een squeezebox over langere afstanden...
 
glasmol
Die functionaliteit en mogelijkheden begrijp ik er inderdaad uit, maar het probleem waar glasvezel gebruikers vaak mee komen, is dat men de zenders mist ,die wel uitgezonden worden via COAX/Kabel.....

Nogmaals, ik kan er niet wakker van liggen, en mis het dus ook geen minuut. Maar de meest gehoorde klacht in servicewinkels en op de glasdesk is toch dat mensen de COAX missen, het was zo`n lekker eenvoudig product. Oude(re) mensjes moet je niet aankomen met een extra i-tv tuner, of een squeezebox, ze willen hun tuner aan zetten en lekker luisteren naar de lokale omroep ;-)
 
silvan
De lokale omroep komt er hoor. In elk geval in Nijkerk, onder voorbehoud, vanaf de 20e bij ons in Nijkerk.

Desalniettemin, het oude radiogevoel waarbij je met een slinger aan de draaiknop een andere zender te pakken had, is inderdaad verdwenen. En dan is een lastig werkende trage tuner met heel veel kanalen en de radiokanalen dan ook nog eens diep verstopt niet de meest ideale mogelijkheid. Dat ben ik met je eens.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Radio ontvangst', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Stotterende, wegvallende Radio op IPTV Radio en Tv van Solcon : 8 08 apr 2017
KPN glasvezel problemen met TV ontvangst Radio en Tv van KPNglasvezel : 5 18 dec 2011
TV ontvangst KPN(Tweak groen) Radio en Tv van Tweak : 1 24 okt 2011
Advertentie