obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Ervaringen met radio en TV van KPNglasvezel
 Onderwerp afdrukken
KPN stopt met analoge tv via glasvezel
space1
Vandaag heb ik een brief ontvangen waarin staat dat KPN per jan 2010 stopt met de doorgeven van het analoge signaal .
Je krijgt nu een tweede digitale ontvanger gratis.

Ik heb de KPN helpdesk gebeld met de vraag wat gebruikt er met mijn intenet bandbreedte als ik 3 ontvangers in gebruik heb
De eerste digitale ontvanger kost geen internet snelheid
de 2 ....4 digitale gebruikt dus een deel van je bandbreedte.


Voor een SD kanaal 4 MB en voor een HD kanaal 6 MB ( is wel een beetje weinig om een HD kanaal)

Kloppen deze bitrates voor de TV kanalen ??? want ik heb op intenet ook al gelezen dat 11 MB voor HD wordt gebruikt. 10 tot 12 mb is voor HD heel gebruikelijk voor een goed beeld.

Als 10-12 MB klopt betekent dat je bij een brons pakket en je gebruikt 3 ontvangers nog maar 10 MB aan download snelheid overhoud!!!

Dit is nu nooit de bedoeling als glasvezel pakket neemt.
 
glasmol
Graag een reactie van KPN op bovenstaande vraag.....
 
KPNwebcare2
Hallo,

Wij komen nog terug met een correct antwoord.
 
KPNwebcare1
Hallo,

het enige wat ik nu kan melden is dat het geen nadelig invloed zal hebben op de internet snelheid.
 
fiberuser
Hallo,

Ook ik begrijp de keuze van KPN niet.

1) Internet snelheid mogelijk omlaag.
--> pdaas meldt van niet. Echter bij het onderwerp "meerdere tv's?" meldt KPN: "Dat betekend dat als u opneemt en TV kijkt dat u dus rekening moet houden van een verlies van bandbreedte van 8 M/bs op het totaal haalbare bitrate op uw adres." Kortom, er is nog veel onduidelijk...

2) Er wordt geen goede oplossing geboden als alternatief voor analoge radio
--> Op de huidige decoder zie ik geen coax uitgang. Het voorstel om "uw radio (tuner)aansluiten op uw digitale tv ontvanger" zoals in de brief staat is dus helemaal geen optie. De KPN haalt in de brief een tuner/radio en een versterker door elkaar. Verder staat de radio in mijn persoonlijke situatie niet eens in de buurt van de decoder. Mijn huidige coax aansluiting (ik heb er meerdere in de woonkamer). Via de ether is dan het andere alternatief. Maar hoe luister ik dan naar alle beloofde radiozenders?

3) Er wordt geen goede oplossing geboden als alternatief voor analoge TV
--> Meerdere decoders werken voor alle moderne televisies. Echter bezit ik ook nog steeds een televisie zonder scart (of tulp) aansluiting. Deze televisie is dus niet langer bruikbaar met de geboden oplossing.

4) De aankodiging van KPN vind ik op een te korte termijn.
--> We hebben ons zomer 2008 aangemeld en in juni 2009 dan eindelijk glasvezel. 2 maanden later worden de voorwaarden al drastisch veranderd.

5) De geboden tegemoetkoming (gratis extra decoder) vind ik veel te beperkt voor de verzorge overlast
--> Een gemiddeld huishouden heeft tegenwoordig misschien wel 2 TVs zoals u meldt, echter zeer waarschijnlijk meer radioaansluitingen. Ook hier heeft de wijziging een impact op. Kortom een aanbod van 3-4 gratis decoders lijkt meer op zijn plaats. De nu geboden oplossing is eigenlijk een directe prijsverhoging van 10 euro per maand. Verder moet er op de plaats voor de derde en vierde TV extra UTP kabels worden aangelegd. Blijkbaar krijg je een DEVOLO voor de tweede TV gratis.

Bij navraag bij KPN kreeg ik te horen dat "Bij elke beslissing zijn er klanten die enthousiast op de wijzigingen reageren, en klanten die er minder blij mee zijn". Zeer waar! Het is toch knap, na zo'n 9 jaar klant bij UPC (analoog en digitaal) en tot het moment van opzeggen geen klachten, heeft KPN het snel voor elkaar om een klant ontevreden te krijgen.

Een gebruiker die hoopt dat analoog nog een jaartje of wat blijft....
 
glasmol
Hoi !

Je schrijft "Op de huidige decoder zie ik geen coax uitgang. Het voorstel om "uw radio (tuner)aansluiten op uw digitale tv ontvanger" zoals in de brief staat is dus helemaal geen optie."


Je moet ook niet je radio tuner aansluiten op je i-tv tuner, maar je versterker, ik begrijp dat in jouw situatie de versterker niet in de buurt staat van je i-tv tuner, maar in mijn situatie is het perfect dat eindelijk dat ouderwetse analoge signaal stopt, ik gebruikte het toch nooit, ik woon namelijk buiten-af, en daar was überhaupt nooit analoge radio, behalve via de ether.

Ik heb vanaf m`n i-tv tuner 2 tulp stekkertjes naar m`n versterker getrokken, en luister nu digitaal naar alle zenders die ik wil.....
En de radio's die ik niet op m`n i-tv tuner aansluit zoals buiten, en boven, pikken het radio signaal gewoon zo uit de ether, daarvoor heb ik echt geen coax nodig...., een stukje koperdraad in de antenne aansluiting is genoeg om de zenders te ontvangen die ik wil.

Een gebruiker die het ouderwetse analoge signaal nooit zal gaan missen Grin
 
glasmol

Quote

harrie_n schreef:
Ja het is echt helemaal k*t.

Bel ik op met de vraag hoe ik m'n radio (nu via kabel) moet luisteren zonder analoog signaal? Antwoord: "Je moet er een harddisk recorder aanhangen. Of gewoon ether." En mijn TV op de slaapkamer (model vissekom)? "Die moet een decoder krijgen".
Dat zijn er al 2 + 1 beneden = 3 decoders. Die krengen verbruiken 40/60 watt en schijnen te föhnen als een idioot. Een vriendin van mij heeft het ding op haar slaapkamer al uit het raam gegooid.
Dus KPN:
- Lekker MVO / duurzaam / milieuvriendelijk al die extra decoders met extra afstandsbedieningen (die had nog niet, kunnen nu kwartetten)
- Lekker fijn radio luisteren. In het meest gunstige geval staan er 2 apparaten aan (decoder en radio) maar in de praktijk zoals bij tele2 klanten: decoder, tv en versterker.
- Al m'n bekabeling kan ik vervangen voor utp. In de gemiddelde nieuwbouwbunker zit meer staal dan in de eifeltoren. Dus draadloos kun je vergeten naar zolder.

Al met al protesteer ik hier dus tegen en neem er geen genoegen mee. Ik vind dat kpn het analoge signaal moet garanderen (voor mij een key selling point).

En anders gaan we toch lekker naar UPC? Die zijn 1. goedkoper, 2. sneller dan het brons knalpakket en 3. hebben wel analoog signaal.

Groeten,
Harrie


Hoi Harrie,

Je schrijft "schijnen te föhnen als een idioot. Een vriendin van mij heeft het ding op haar slaapkamer al uit het raam gegooid" . Ik kan uit ervaring vertellen dat de tuners fluister stil (horen te) zijn. Mocht de tuner bij je vriendin herrie maken, dan dient deze te worden vervangen. Trouwens, is ze zich er van bewust dat ze eigendom van KPN uit het raam heeft gegooid Wink ?? De tuners worden in bruikleen gegeven, of worden door de klant gehuurd, ze zijn in geen enkel geval eigendom van de klant.

Tevens schrijf je "Al m'n bekabeling kan ik vervangen voor utp. In de gemiddelde nieuwbouwbunker zit meer staal dan in de eifeltoren. Dus draadloos kun je vergeten naar zolder."

Je hoeft niet draadloos te gaan werken, er is een mogelijkheid om met home-plugs te werken, dan bouw je dus een netwerk via het stroomnet, dat is super stabiel, en het scheelt kabels trekken.
 
glasmol
Succes i.i.g. , en hou ons op de hoogte :-)
 
glasmol
Dankje Harrie voor de update.

Ik was altijd van mening dat de bandbreedte van i-tv en de bandbreedte van internet gescheiden werd, en dat het aantal tuners, en hun activiteit niet van toepassing was op de snelheid van je internet verbinding.
Ik dacht me te kunnen herinneren dat bij i-tv via adsl, deze bandbreedtes wel gescheiden waren, maar ik kan me sterk vergissen Smile
 
space1

Quote

pdaas schreef:
Hallo,

het enige wat ik nu kan melden is dat het geen nadelig invloed zal hebben op de internet snelheid.


Quote

harrie_n schreef:
En we hebben nieuws. Een decoder snoept van je netto bandbreedte. Op basis van een pakket goud zou je met 4 tv's iets minder dan de helft overhouden. (Aldus KPN techneut).



Bij kpn is schijnbaar iedereen het niet met elkaar eens.

De helpdesk medewerkster met wie ik gesproken heb enkele weken geleden heeft zelfs eerst nagevraagd bij iemand anders op de helpdesk.

Goud is 60 MB volgens mij de helft daarvan voor 4 tv is 30 MB 7,5 mb per tv (Dan blijft er bij brons pakket niet veel meer over)

Dit wel weer hoger dan 4 of 6 mb (HD) welke helpdesk medewerkster
aan mij heeft verteld.

Het modem kan volgens mij niet het verschil maken tussen internet of TV signaal Dan moet het technische in de wijkcentrale te regelen zijn dat het tv verkeer geen invloed heeft op het totale bandbreedte voor internet.

Op 9 september komt bij ons de monteur daarna kan ik zelf het echte antwoord geven!!!!!!!!!!!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'KPN stopt met analoge tv via glasvezel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
snelheid glasvezel versus kabel Internet van KPNglasvezel : 27 25 mei 2023
Glasvezel en tv Nog niet gesorteerd : 1 15 okt 2019
Jonaz glasvezel in regio Amersfoort en Leusden. Eind 2016 ook in Soest en Baarn Waar beschikbaar, Jonaz : 1 18 jun 2016
Over Jonaz Glasvezel Algemeen over Jonaz : 1 18 jun 2016
Tweak biedt 1000Mbit glasvezel voor 54,95 Algemeen over Tweak : 1 01 jun 2016
Advertentie