obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Nog geen passend onderdeel gevonden? Post het hier!
 Onderwerp afdrukken
IPTV en Internet langs 2 gescheiden DEVOLO netwerken.
glasblazer
Ik lees maar al te vaak dat het niet mogelijk zou zijn om in een woning IPTV van KPN Glasvezel en Internet via 2 gescheiden netwerken met de Devolo Powerline adapters af te wikkelen.
Als beide netwerken via wachtwoorden gescheiden zijn, gaat dat in mijn woning gewoon lukken.
Nu moet ik toegeven - na een update van de Devolo's met nieuwe firmware - het IPTV netwerk in Performance wat terugloopt.
Na de updat echter ligt dit in mijn woning op een hoog genoeg niveau om probleemloos TV te kijken.

Wel belangrijk is wel, dat de netwerken elkaar niet zien. Als de netwerken niet gescheiden zijn gaat het namelijk niet goed.Sad
 
Fiber
Onlangs Zyxel powerline adapters aangeschaft. Zoals je beschrijft moet je de netwerken scheiden door verschillende netwerknamen. Deze netwerknamen zijn tevens de wachtwoorden.
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasblazer
Welke snelheden haal jij op de afzonderlijke netwerken? Zou het zin hebben op de Devolo's 200AV plus door 500AV plus te vervangen?
Ik begrijp overigens niet dat de optie om 2 netwerken naast elkaar te laten functioneren met al zijn voor- en nadelen niet besproken worden. De KPN bijvoorbeeld houdt vol dat het technisch niet eens mogelijk is.
 
Fiber
Ik heb slechts 1 netwerk gecreëerd met die powerline adapters. Maar door het bestuderen van de handleiding weet ik van de mogelijkheid meerder netwerken te creëren.

Ik gebruik de 3Pack ZyXEL PLA4201 500Mbps mini powerline-ethernetadapters.
De bijgeleverde configuratie tool geeft een interne snelheid tussen de 98 en 125 mbit weer.

Eerst was ik wat verbaasd over die 125 mbit omdat ik ergens gelezen had dat de netwerkaansluiting 'slechts' 100 mbit is. Maar die 125 mbit is dus in mijn situatie de maximaal haalbare snelheid in het elektriciteitsnetwerk.

Ik denk dat het voordeel van een 500 mbit over een 200 mbit powerline adapter het volgende is. Op 'slechte' stukken elektriciteitsnetwerk heb je uiteindelijk meer kans, door de betere techniek, om de 100 mbit van je netwerkaansluiting te halen.

Of het dus zin heeft om je 200 mbit adapters te vervangen door 500 mbit exemplaren hangt dus af je haalbare snelheid in het elektriciteitsnetwerk. Als die 200 mbit adapters al zo rond de 100 mbit werken dan zou ik ze niet vervangen.

Heb je een tool om de interne snelheid te meten?
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasblazer
Ik werk doorgaans gewoon met één netwerk. Met de geupgrade Devolo's van KPN (ik heb 4 exemplaren nu allemaal 4.4.0.5) er op.
Geeft de 200AV Plus als de TV niet aanstaan 145 mbps aan. Als ik het Devolo netwerk 1 (IPTV) naast het Devolo netwerk 2 (Internet) laat draaien, loopt de snelheid bij IPTV met de TV aan naar zo'n 85 mbps. Het Internet draait gewoon op 145 mbps.

Het beïnvloed elkaar dus allemaal wel. Hoewel de snelheid van IPTV ook om andere redenen (?????) wel eens lager ligt dan zo'n 110 mbs als de TV aanstaat. Kan zijn dat ik dan aan het downloaden ben. Mijn buren willen ook nog wel eens via WiFi mijn snelle glasvezel aanspreken.
Dit heeft misschien ook invloed op de performance. Als ik de oplader van mijn HTC Sensation XE in het stroomnet stop, dan kakt de boel flink in. De vervuiling van die opladers is gewoonweg niet normaal meer.

Ik zal binnenkort onder extreme omstandigheden. TV Kijken en Opnemen en Flink downloaden eens kijken of de netwerken naast elkaar hun werk blijven doen.

Bedankt voor je reactie. Zo te zien hoef ik niet direct naar die 500AV plus over te stappen.
glasblazer voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door glasblazer op 10 februari 2013, 12:20
 
Fiber

Quote

glasblazer schreef:

Zo te zien hoef ik niet direct naar die 500AV plus over te stappen.

Lijkt mij ook niet, je interne snelheid is hoger dan je LAN aansluiting.
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasblazer
Als ik bestanden van en naar mijn NAS Kopieer dan komt de snelheid niet boven de 40 mbps uit??????????
Plaatje Internet Devolo geeft meer snelheid aan.
glasblazer voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Fiber
Hm, vreemd. Er gaat wel snelheid verloren door de versleuteling van de data, maar dat kan nooit zo veel zijn.

Ik heb er geen verklaring voor.

Draai de adapter eens 180 graden, zodat de pennen net andersom in het contact zitten.

Op het KPN forum bleek een halogeenlamp een enorme stoorbron te zijn.
Fiber, lichtsnelheid.
 
glasblazer
Ik ben excessief aan het downloaden, Ere Divisie live aan het kijken, TV staat aan. En de scores liggen goed volgens de meting van Cockpit Devolo.
Internet rond de 160mbps via stopcontact en IPTV rond de 140.

Ja het kopiëren van bestanden van en naar de NAS Schijf gaat niet erg rap.
Ga het een en ander proberen.

Bedankt wederom voor je reactie.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: februari 10 2013 18:07:06:
Volgende ontdekt. Nu de Lan en Draadloze thuisnetwerken zijn ingericht, er via netwerkoverzicht geen apparaten van het Lan netwerk worden weergegeven.
De adapter is wel juist geconfigureerd, maar er wordt geen dns adres toegekend.
De snelheid van 40 mbps op te kopiëren binnen het netwerk, gaat net zo snel als met Wifi. AL met al draait de boel onder zware belasting goed.
Die 50 mbps moet wel gedeeld worden als er over het devolo lannetwerk meerdere zaken worden afgewikkeld. IPTV blijft goed functioneren.

Het verhaal dat het allemaal niet kan, blijkt dus niet helemaal het geval te zijn.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: februari 11 2013 23:31:22:
Tussen de soep en de aardappelen ben ik even verder gaan lezen op welke wijze IPTV en Internet dmv Devolo's via het stroomnet wordt afgewikkeld. Met de scores van de Cockpit Informer van Devolo die zowel voor het IPTV netwerk als ook Internet tussen de 120 en 140 mbps liggen, had ik het idee:"jeetje dat is sneller als met een kabel". Niks is minder waar, want het is een up- en een downstream, zodat je de scores sowieso door 2 moet delen en theoretisch er een snelheid van 60 tot 70 mbps overblijft.
Mijn resulaten door van de laptop grote bestanden naar mijn NAS-schijf te verplaatsen en andersom, laten in de praktijk cijfers zijn van gemiddel 35mbps. M.a.w. een satndaard 100mpps kabel en gigabit lan netwerk zijn veel snller. Een gygabit verbinding ongeveer 7 keer zo snel.

Voor de doeleinden waarvoor ik de beide netwerken gebruik is de snelheid van een Power-lan netwerk dmv Devolo's ruimschoots voldoende.
Zelfs voor HDTV is die 35 mbps voldoende. De snelheid ligt op het zelfde niveau als een wifi verbinding vlak bij de router gemeten.
De geheimen zijn me nu helemaal duidelijk en de update van de firmware naar 4.4.0.5 heeft een substantiële verbetering van de snelheid opgebracht.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: februari 13 2013 15:10:53:
Vandaag het IPTV netwerk gestopt en nu getest met alleen IPTV. Het scheelt bijna 10mbps dat ik sneller ben. Een enkel netwerk zorgt voor een net even beter datatransport via het stroomnet.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

CLemens

Automatisch samengevoegd met vorige post op: maart 20 2013 01:36:08:
Hoewel het kwa performance niet nodig was heb ik een nieuwe Devolo set aangeschaft. De Devolo 500AV Triple. Door de aanschaf van een Android MiniPC (Minix Neo X5) die op Wifi niet best liep, heb ik de Homeplug bij de TV vervangen door een Devolo AV 500 AV plus triple en meende de Homeplug bij de glasvezel router ook door een plug in de 500AV familie te moeten vervangen. Bij de TV heb ik nu mijn AC Ryan Playonhd, naast de Minipc en de Motorolla ook meteen maar aangesloten op de nieuwe plug. Alle snoeren de deur uit. En als de TV aanstaat om het netwerk te belasten, staan de Mediaplayer en de MiniPC uit waardoor er tegelijkertijd maar een apparaat het netwerk belast.
De AV 500 pluggen presteren even iets beter dan de 200AV van de KPN. Ik haal nu zo,n 45 mbps effectief terwijl dit met de AV 200 set zo tusen de 30 - 35 mbps lag. De Devolo 200 AV pluggen draaien gewoon met de 500 AV pluggen mee.
Het is wel zo dat het niet aan te raden is om meerdere apparaten tegelijkertijd via de pluggen binnen een netwerk aan het werk te zetten.
Overigens alles hing bij het testen vanavond aan poort 3 (IPTV) van de ZTE H220N. De ultime test was als volgt:
1. De Motorolla stond aan om te te kijken;
2. Ik was een bestand van 4 GB van mijn laptop (3e Devolo 200 AV plus) naar de NAS Server aan het kopieren;
3. Met de Minipc was ik een speedtest aan het doen van de Internet verbinding.

De Performance van de Triple Plug (500 AV) liep terug naar 95 mbps. De snelheid van het Internet gemeten met de MiniPC lag op 24 mbps terwijl dit normaal op 25 mbps ligt.

De boel draait soepel en bij een wat beter elektriciteitsnetwerk in huis kunnen de prestaties mogelijk nog wat hoger liggen.
Ik ben dik tevreden over het product van die homepluggen en ik heb uiteindelijk voor de Devolo gekozen omdat in de eerste plaats de prestaties niet verkeerd waren van de 2 sets die ik al heb. In de tweede plaats vind ik de sofware om de pluggen de monitoren en te besturen geweldig en in de derde plaats zijn die pluggen waar ik ook kom niet te krijgen. Die van Asus die geweldig door de testen heen kwamen zijn zelfs niet op Internet te bestellen. Bovendien hebben ze de door mij gewenste uitvoering niet in het assortiment.

Ja hartstikke fijn dat de boel zo strak loopt, terwijl ik hierover veel negatieve berichten op Internet las. Met de opstelling die ik nu heb, had ik 1.5 jaar geleden willen beginnen. Telefonisch was mij verzekerd door iemand van de KPN dat het zou kunnen werken. De monteur vertelde dat het niet kon werken vanwege het separate IPTV signaal en naderhand adviseerde de KPN doodleuk om de Devolo's te vervangen door een kabel. ALs je met dit verhaal aan de gang wil thuis, maak met deleverancier van je homeplugs de afspraak dat je ze kunt retourneren als het niet goed loopt. Daar kom je heel snel achter en dan blijf je niet met ongebruikte Devolo's zitten.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: maart 20 2013 01:38:13:
Correctie Snelheidstest Minipc ligt normaal op 50mbps. Door zware belasting van netwerk (test) daalde deze naar 25 mbps.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: maart 20 2013 10:23:05:
Verbindingssnelheden 500AV Plus Heden.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: maart 20 2013 10:26:12:
Vanaf de router:
glasblazer voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door glasblazer op 20 maart 2013, 10:26
 
shumway
Heb nog een vraagje,

Ik heb een fritzbox 7390 en iptv zit dan op poort 4 (xs4all)

Om nu 2 gescheiden netwerken te maken, koppel ik dan poort 4 met een devolo aan het stroom netwerk en de iptv ontvanger (netwerk 1)

en bv poort 3 ook aan het stroomnetwerk en aan de andere kant weer pc/printer ed (netwerk 2)

mvgr
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'IPTV en Internet langs 2 gescheiden DEVOLO netwerken.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Stotterende, wegvallende Radio op IPTV Radio en Tv van Solcon : 8 08 apr 2017
Upgrade Firmware Devolo's Algemeen over KPNglasvezel : 1 30 nov 2014
IPTV Bevriezend beeld IPTV i.c.m. Devolo AV 500 opgelost Nog niet gesorteerd : 1 19 okt 2013
Devolo KPN Firmware 4.4.05 Radio en Tv van KPNglasvezel : 1 09 feb 2013
glasvezel en internet Algemeen over KPNglasvezel : 1 09 nov 2012
Advertentie