obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kunt u alles over glasvezel van Tweak kwijt
 Onderwerp afdrukken
Installatie overzicht
knsm-eiland
Ik wil even checken of ik het nu goed zie.
Huidige situatie met Ftth in 1019, aansluitng bij ICT Concepts/BBned 50/50:
-Gigabit netwerk met GB router en GB switch: 3 pc's en wap (voor incidenteel laptop en iPhone) uit 1e ethernet poort van de Genexis.
-Analoge TV en radio met coax uit de Genexis

Ik wil dus naar Tweak met HD. (vanwege de HD)
Situatie:
Analoge TV via BBNed
1 HD Plasmascherm
2 analoge TV's in slaapkamers

Helaas kan ik niet kiezen voor 50 R+ (betere streams) in mijn postcode dus dat wordt een 50 KPN (slechtere streams net als bij Digitenne) . Nou heb ik ergens gelezen dat KPN alles uitstuurt op 1 ethernetpoort en daarna gaat splitsen.

Vraag 1.Stuurt Tweak net als KPN uit op 2 ethernet of twee ethernet poorten (zoals bij een R+ abbo)?
Vraag 2. Als Tweak uitstuurt op 2 poorten dan heb ik alleen maar een extra switch nodig en extra netwerk kabel (ter vervanging van de coax die er nu light)voor de twee slaapkamer tv's, klopt?
Vraag 3. Als tweak net als KPN uitstuurt op 1 poort dan moet er een kastje van KPN (Experia??) tussen dat internet en tv splitst en daarna komt er weer de situatie als bij 2, en dan met 3 settops (1x HD en 2x SD) klopt?
Vraag 4. Ik neem aan dat (als het later eventueel mogelijk wordt) de overstap naar R+ gemaakt kan worden. Ik snap overigens niet waarom ik in mijn postcode nu al niet R+ kan krijgen.
Vraag 5. Het splitten van het TV signaal uit de Experia gaat met een gewone (Gigabit) ethernet switch. Klopt?

Commentaar, tips en discussie worden zeer op prijs gesteld

Ik ben van plan vanaf het moment van de aanvraag hier ook een dagboek bij te houden. Er is er al eentje maar die gaat over een 50R+ aansluiting en dit wordt dan (nogmaals helaas) een 50.
Gewijzigd door knsm-eiland op 08 januari 2011, 19:13
 
Aero
Ik betwijfel of de KPN-stream van Digitenne-kwaliteit is. Als het dezelfde stream is wat KPN op Glasvezel uitzendt, dan hebben we het toch wel over mooi beeld.

Hoe Tweak de rest regelt weet ik verder niet, daar houd ik mij dan ook van afzijdig.
 
knsm-eiland
Nou dat is dan alleen maar mooi, dat de KPN stream beter is dan Digitenne, want dat is bagger. Ik las ergens dat de KPN stream op interactieve tv ca. 8mb/sec is en de R+ stream ca, 14mb/sec.

Ik heb net de bestelling online naar tweak gestuurd.

Verdere reacties op mijn vragen worden nog steeds zeer op prijs gesteld.
Gewijzigd door knsm-eiland op 09 januari 2011, 20:33
 
knsm-eiland
per ommegaande:

Quote

Beste heer XXXXXX
Hartelijk dank voor je bestelling bij Tweak! Je digitale bestelling is in goede orde ontvangen. Binnen enkele dagen ontvang je van ons een overeenkomst met daarop de gegevens van jouw bestelling.
We vragen je vriendelijk de overeenkomst goed door te nemen en ondertekend aan ons retour te sturen.

Nadat we de benodigde gegevens hebben ontvangen zullen we je aanvraag zo snel mogelijk verder in orde maken.
Tijdens het verdere verloop van het aanvraag en aansluitproces zullen wij je per email en per post op de hoogte houden.

Met vriendelijke groeten,

Tweak
 
knsm-eiland
Ik vandaag weer heel veel verder gelezen, ook op andere forums, met name van KPN. Ik heb besloten om de Experia zo min mogelijk te belasten en alles bedraad te doen of via mijn eigen WAP. Dus het gaat er als volgt uit zien.

Genexis--->Experia---->
  • Vanuit de Experia naar Gigabit netwerk met eigen router voor internet en dan naar 3 pc's en een WAP met repeater, alles bedraad met cat6 (behalve naar de WAP, wordt cat5)
  • Vanuit de Experia via een gigabit switch en cat6 kabel naar HD settop box
  • Vanuit dezelfde switch cat5 naar een switch verderop in huis met daarachter twee sd settops in slaapkamers


Uit de HD settop gaat spdif geluid naar de home cinema set
Het (internet) radiosignaal wordt via mijn eigen wap door een wifi tuner opgevangen en weer met spdif naar de home cinema set doorgestuurd. De reden daarvoor is dat ik de HD settop alleen wil gebruiken voor de plasma en niet voor radio. Ik heb uren vandaag gezocht naar een goeie tuner en vond uiteindelijk deze voor een zeer goede prijs (€ 108 incl.verzenden) :


[justify]De Muvid IR 615[/justify]
knsm-eiland voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door knsm-eiland op 09 januari 2011, 20:37
 
knsm-eiland
Om discussies later te voorkomen ga ik vanaf nu elke dag een speedtest doen en die bewaren, zodat KPN (via Tweak de enige keus als ik HD TV wil :/ )niet later kan beweren dat het aan mij of de wijk ligt.
Ik heb nu 50/50 en meet via de server in Amsterdam, waar ik ook woon. Voor alle duidelijkheid, de meting is gedaan achter mijn Vigor 2130 router, met 30 meter cat6 kabel tussen de Genexis en de router en niet rechtstreeks aan de Genexis.
Ik zal nu de eerste hier publiceren en de rest bewaar ik gewoon thuis.
Datum en tijd staan erop evenals mijn huidige ISP: Concepts ICT.
knsm-eiland voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door knsm-eiland op 09 januari 2011, 20:35
 
space1
Helaas kan ik niet kiezen voor 50 R+ (betere streams) in mijn postcode dus dat wordt een 50 KPN (slechtere streams net als bij Digitenne) . Nou heb ik ergens gelezen dat KPN alles uitstuurt op 1 ethernetpoort en daarna gaat splitsen.

Vraag 1.Stuurt Tweak net als KPN uit op 2 ethernet of twee ethernet poorten (zoals bij een R+ abbo)?

Op een standaard KPN netwerk wordt via poort 1 van de genexis het modem aangesloten een Thomson TG789vn op dit moment
Op dit modem zitten 4 lan poorten waarvan poort 3 voor de itv ontvanger en verder zitten er nog 2 telefoon rj-11 poorten

Vraag 2. Als Tweak uitstuurt op 2 poorten dan heb ik alleen maar een extra switch nodig en extra netwerk kabel (ter vervanging van de coax die er nu light)voor de twee slaapkamer tv's, klopt?

als je 2 itv ontvanger wilt aansluiten moet je een switch gebruiken (KPN gebruikt hiervoor een 3com)


Vraag 3. Als tweak net als KPN uitstuurt op 1 poort dan moet er een kastje van KPN (Experia??) tussen dat internet en tv splitst en daarna komt er weer de situatie als bij 2, en dan met 3 settops (1x HD en 2x SD) klopt?

ja

Vraag 4. Ik neem aan dat (als het later eventueel mogelijk wordt) de overstap naar R+ gemaakt kan worden. Ik snap overigens niet waarom ik in mijn postcode nu al niet R+ kan krijgen.

Tweak levert geen R+ op KPN WBA netwerken Er is op dit moment nog geen overstapregeling geldt ook voor KPN naar R+ bij dezelfde provider zoals Tweak. alleen lijbrandt levert zins kort een type R+ via het KPN netwerk maar zij maken daarbij wel gebruik van de itv streams van KPN. Er zijn sterke geruchten dat later dit later jaar daarom de bitrate van de KPN streams ook omhoog gaat. Of dit alleen voor de plaatsen geldt waar lijbrandt gebruikt maakt van een WBA netwerk (zoals Almere) is mij niet bekend.


Vraag 5. Het splitten van het TV signaal uit de Experia gaat met een gewone (Gigabit) ethernet switch. Klopt?

Ja maar schijnbaar werkt niet elke switch goed i.v.m het multicast signaal
Gewijzigd door space1 op 10 januari 2011, 00:28
 
knsm-eiland
@ Space 1: Hartelijk dank voor je antwoord. Ik denk dat één correctie op zijn plaats is. Amsterdam is geen KPN Netwerk.
Oorspronkelijk opgezet als GNA (Glasvezelnet Amsterdam), een samenwerkingsverband tussen de gemeente en een aantal woningbouwvereningen. Later werd, om problemen met de EU te vermijden (de klassieke kabelaars waren daar wezen klagen) een gedeelte doorverkocht aan commerciele partners, waaronder KPN. Het glasnetwerk heet nu "Glashart"; KPn heeft daar wel een aandeel in maar geen meerderheid voorzover ik weet.
Daarom verbaasde mij het zo dat ik geen R+ kan krijgen.

Ik zal wel een tweetal switches bij de bestelling aan Tweak voegen, dan weet ik zeker dat ze met multicast werken.
Gewijzigd door knsm-eiland op 10 januari 2011, 00:50
 
knsm-eiland
Nou dit onderwerp kan heel snel worden afgesloten (niet letterlijk!).

Vanochtend belde ik met Tweak over switches die multicast aan kunnen. En er blijkt een probleem te zijn met de aanvraag. F*cking KPN namelijk, neemt een aanvraag pas in behandeling als alle poorten op de Genexis zijn vrijgegeven. En dat betekent dat ik eerst mijn huidige aansluiting op moet zeggen en dan pas een aanvraag in behandeling kan worden genomen. Als ik dus mazzel heb, zit ik 3-6 weken zonder aansluiting en als ik pech heb langer. Over mijn lijk dus! Dan maar geen HD-TV. "Typisch KPN" dus.
Omdat Reggefiber (dit is een GNA/RF gebied, geen KPN netwerk!) om onduidelijke redenen alleen KPN TV aanbiedt kan Tweak geen R+ in mijn postcodegebied leveren. Overigens niets dan lof voor de helpdesk van Tweak. Van Concepts heb ik bericht gekregen dat BBned geen HDTV plannen heeft. Dus blijf ik voorlopig zitten op het snelste net (glas) van Nederland met achterlijke leveringen uit de 20e eeuw.!
Geen naadloze overgang.
Einde verhaal.

Zie ook mijn bijdrage aan het "Glashart" forum:
Folder van Glashart in Oostelijk havengebied
Gewijzigd door knsm-eiland op 10 januari 2011, 14:56
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Installatie overzicht', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie